“Seorang telah melakukan satu dosa, lalu dia berkata: Wahai Tuhanku ampunilah dosaku. Lalu Allah azza wa jalla berfirman: HambaKu melakukan dosa dan dia mengetahui bahawa baginya tuhan yang boleh mengampun dan menghukumnya –dalam riwayat yang lain ditambah: Aku ampunkan dosanya-. Kemudian dia kembali melakukan dosa yang lain, dia berkata: Wahai Tuhanku aku telah melakukan dosa ampunilah dosaku. Lalu Allah berfirman: HambaKu melakukan dan dia mengetahui bahawa baginya tuhan yang boleh mengampun dan menghukumnya–dalam riwayat yang lain ditambah: aku ampunkan dosanya-. Lalu dia melakukan dosa sekali lagi, dia berkata: wahai Tuhanku aku telah melakukan dosa ampunilah dosaku. Lalu Allah berfirman: HambaKu melakukan dan dia mengetahui bahawa baginya tuhan yang boleh mengampun dan menghukumnya, maka aku ampunkan hambaKu ini, buatlah apa yang kau mahu aku ampunkan engkau”. (Riwayat al-Bukhari dan Muslim).

27 October 2011

kami kehilanganmu

Sahabat,
Raut wajahmu masih lagi segar dalam kotak fikiranku,
Walau aku baru hendak mengenalimu,
Engkau telah pergi untuk selamanya.
Tidak sempat untukku menebus semua kesilapanku dahulu,
Tapi Allah lebih menyayangi mu.


Sahabat,
Engkau pergi dalam kami amat memerlukan mu,
Engkau pergi dalam kami tidak bersedia.
Kami redha atas qada' dan qadar YANG MAHA ESA.



Kini,
Engkau telah pergi meninggalkan kami,
Tetapi percayalah kenangan kita bersama akan sentiasa diingati, 
Doa dan ayat-ayat suci kami kirimkan dari jauh,
Semoga rohmu senantiasa dicucuri rahmat ILAHI.
Itulah indahnya persahabatan kerana Allah. INSYAALLAH.


~AL FATIHAH~



No comments:

Post a Comment