“Seorang telah melakukan satu dosa, lalu dia berkata: Wahai Tuhanku ampunilah dosaku. Lalu Allah azza wa jalla berfirman: HambaKu melakukan dosa dan dia mengetahui bahawa baginya tuhan yang boleh mengampun dan menghukumnya –dalam riwayat yang lain ditambah: Aku ampunkan dosanya-. Kemudian dia kembali melakukan dosa yang lain, dia berkata: Wahai Tuhanku aku telah melakukan dosa ampunilah dosaku. Lalu Allah berfirman: HambaKu melakukan dan dia mengetahui bahawa baginya tuhan yang boleh mengampun dan menghukumnya–dalam riwayat yang lain ditambah: aku ampunkan dosanya-. Lalu dia melakukan dosa sekali lagi, dia berkata: wahai Tuhanku aku telah melakukan dosa ampunilah dosaku. Lalu Allah berfirman: HambaKu melakukan dan dia mengetahui bahawa baginya tuhan yang boleh mengampun dan menghukumnya, maka aku ampunkan hambaKu ini, buatlah apa yang kau mahu aku ampunkan engkau”. (Riwayat al-Bukhari dan Muslim).

13 April 2011

Stadium Tercantik Dunia


Dibawah adalah koleksi stadium tercantik didunia yang paling aku suka tengok.. enjoy..

Olympic Stadium

Stadium Olimpik adalah sebuah stadium pelbagai fungsi di QuebecKanada dibina sebagai tempat utama untukSukan Olimpik 1976Ketika ini ia berfungsi sebagai kemudahan serbaguna 56,040 kerusi untuk acara-acara khas seperti konsert dan pameran dagangan.









Ōita Stadium

Oita Stadium adalah stadium pelbagai fungsi di bandar Oita di JepunIa banyak digunakan untuk perlawanan bola sepakStadium ini telah direka oleh arkitek terkenal Kisho Kurokawa.








Yas Marina Circuit

 The Yas Marina Circuit adalah tempat untuk Abu Dhabi Grand Prix. Yas Marina adalah trek formula one kedua di Timur Tengah, dengan yang pertama adalah di Bahrain.








Allianz Arena 

Allianz Arena merupakan stadium bola sepak di utara MunichJermanAllianz Arena akan bersinar warna merahapabila Bayern Munich bermaindengan warna biru ketika 1860 Munich bermain dan warna putih ketika digunakanoleh pasukan kebangsaan Jerman.








Qi Zhong stadium

Stadium Qi Zhong adalah arena sukan di ShanghaiMemiliki atap besi yang kukuh dengan lapan kelopak berbentukpotongan yang menyerupai bunga magnolia yang mekarbunga bandar ShanghaiKebolehan atap yang bolehmembolehkan stadium untuk menjadi perlawanan tenis samada indoor ataupun outdoor.





  
Nou Mestalla

Nou Mestalla adalah sebuah stadium bola sepak dalam pembangunan di ValenciaStadium ini dijangka akanmempunyai kapasiti 75,000Kos dianggarkan antara 250 dan 300 juta Euro.







 



Olympiastadion

Olympiastadion merupakan stadium terletak di MunichJermanStadium ini dibina sebagai tempat utama untukSukan Olimpik 1972.





 



Beijing National Stadium

Stadium Nasional Beijingjuga dikenali sebagai Bird's Nest, merupakan sebuah stadium di BeijingChinaStadiumini direka untuk digunakan di seluruh Sukan Olimpik 2008 dan Sukan ParalimpikTerletak di Green Olimpik,stadium $ 423,000,000 adalah struktur besi yang terbesar di dunia.










Yoyogi National Gymnasium

Gimnasium Nasional Yoyogi adalah arena di Yoyogi ParkTokyoJepun yang terkenal dengan rekabentuk atap yang suspensiArena tersebut boleh menampung sehingga 13,291 orang dan banyak digunakan untuk hoki ais danbola keranjang.









Beijing National Aquatics Center

Beijing National Aquatics Center yang lebih dikenali sebagai Kiub Airadalah pusat sukan air yang dibina disamping Stadium Nasional Beijing dalam Olimpik Hijau untuk pertandingan sukan renang Olimpik 2008.








 
Wembley Stadium
Stadium Wembley adalah sebuah stadiumyang terletak di Wembley Park di LondonInggerissebuah tempatpersatuan bola sepakWembley dimiliki oleh Persatuan Bola sepak (FA) melalui anak syarikat Wembley StadiumNasional Limiteddan tuan rumah perlawanan antarabangsa pasukan bola sepak kebangsaan england dan final pialadomestik sahaja. Dengan kapasiti 90,000 membuatkan stadium wembley menjadi stadium kedua terbesar di Eropah(selepas Camp Noudan yang terbesar (dan tertinggidi dunia dengan setiap kerusi di bawah bumbung.








 Emirates Stadium

Akhir sekali ialah Stadium Emirates. Ia terletak di utara london yang menjadi tempat atau rumah kepada permainan bolasepak yang paling cantik dunia iaitu Arsenal. Nama asalnya adalah Ashburton Grove. Boleh menampung kapasiti 60, 355 orang penonton dalam satu-satu masa. Bagi aku, inilah adalah stadium yang paling cantik didunia dan menjadi tempat yang paling ingin dilawati oleh aku selepas Eiffel Tower.






No comments:

Post a Comment