“Seorang telah melakukan satu dosa, lalu dia berkata: Wahai Tuhanku ampunilah dosaku. Lalu Allah azza wa jalla berfirman: HambaKu melakukan dosa dan dia mengetahui bahawa baginya tuhan yang boleh mengampun dan menghukumnya –dalam riwayat yang lain ditambah: Aku ampunkan dosanya-. Kemudian dia kembali melakukan dosa yang lain, dia berkata: Wahai Tuhanku aku telah melakukan dosa ampunilah dosaku. Lalu Allah berfirman: HambaKu melakukan dan dia mengetahui bahawa baginya tuhan yang boleh mengampun dan menghukumnya–dalam riwayat yang lain ditambah: aku ampunkan dosanya-. Lalu dia melakukan dosa sekali lagi, dia berkata: wahai Tuhanku aku telah melakukan dosa ampunilah dosaku. Lalu Allah berfirman: HambaKu melakukan dan dia mengetahui bahawa baginya tuhan yang boleh mengampun dan menghukumnya, maka aku ampunkan hambaKu ini, buatlah apa yang kau mahu aku ampunkan engkau”. (Riwayat al-Bukhari dan Muslim).

14 April 2011

8 Perfume Paling Mahal Di Dunia

8. Jean Patou’s Joy: Harga: $800


Perfume yang sangat popular dan banyak digunakan oleh bintang Hollywood. Dengan botol kemasan 30 ml beraroma khas wewangian tumbuhan yang diekstrak dari rose dan jasmine, hasil ciptaan designer Perancis, Jean Patou.

Perfume lain dari Patou adalah Amour Amour, Adieu Sagesse dan Que Sais Je tetapi 'Joy' adalah yang paling terkenal.

7. Hermes’ 24 Faubourg: Harga: $1,500


Perfume khusus wanita dengan botol 30 ml dibuat oleh butik Hermes International.
Hermes memulakan bisnes perfume sejak 1951. Setelah 57 tahun berkecimpung didalam bisnes ini, Hermes telah mencipta pelbagai pilihan perfume untuk lelaki dan wanita.

6. Annick Goutal’s Eau d’Hadrien: Harga: $1,500


Pembuat perfume dari Eropah, Annick Goutal, bekas model dan pemain piano terkenal. Eau d’Hadrien memberikan kesegaran dengan komposisi citrus blend dari lemon Sisilia, grapefruit dan cypress.

5. Baccarats Les Larmes Sacrees de Thebe: Harga: $1,700


Baccarat, lebih terkenal sebagai pembuat kristal kualiti tinggi, memulakan bisnes perfume pada lewat 1990an dengan 3 jenis perfume berlabel 'Limited Edition'

Baccarats Les Larmes Sacrees de Thebe adalah kombinasi frankincense dan myrrh. Diletakkan didalam botol kristal Baccarat yang sangatcantik .

4. Chanel No 5: Harga: $1,850


Salah satu dari perfume paling terkenal di dunia dengan aroma jasmine. Perfume pertama dari designer terkenal, Gabrielle ‘Coco’ Chanel. Perfume Chanel dimulakan dari No. 1 sampai No. 6 tetapi No. 5 adalah yang paling popular.

Pada mulanya, perfume ini diberikan secara cuma kepada pelanggan pilihan Chanel secara percuma di butik Chanel.

3. Caron’s Poivre: Harga: $2,000


Perfume unisex dengan kemasan 60 ml adalah kombinasi wangi lavender, jasmine, rose, Lily of the valley, carnation, cedar, sandalwood, Tonka dan musk.

Caron, yang mencipta formula perfume ini juga dikenalai sebagai master perfume

2. Clive Christian No. 1: Harga: $2,150 (60 ml)


Perfume dengan kombinasi extravagant Indian jasmine, mandarin dan sandalwood. Dengan botol handmade dari lead crystal, dihiasi 24-karat gold-plated sterling silver dan permata.

Penutup botol diciptakan sesuai dengan bentuk asli yang dipakai oleh Ratu Victoria.

1. Clive Christian’s Imperial Majesty: Harga: $215,000


Kreasi designer Inggris Clive Christian’s sekarang telah dicatat di Guiness Book of World Records sebagai perfume termahal di dunia. 16.9 ml perfume dengan botol dihiasi emas 18 karat dan berlian 5 karat. Hanya dihasilkan 5 botol dalam setahun.

1 comment:

  1. minyak wangi nie mahal bkn sbb kewangiannye...tp..botol je yg mahall...letak emas laa....adehhh....macam2 la org kaya nie...

    ReplyDelete